Jihočeská centrála cestovního ruchu

Aktuality

Moderní, jednoduchá a svěží. Jihočeský kraj představil novou vizuální identitu a logo

Vložil(a) Jana Píchová 29.11. 2024

Jihočeský kraj bude komunikovat s využitím nové vizuální identity, která pracuje se symbolem pinu a na míru vytvořeným písmem Ema. Koncept od Klára Kvízová Graphics byl vybrán v designérské soutěži organizace Czechdesign. Změna vizuálu se týká i krajských příspěvkových organizací, jako je Jihočeská centrála cestovního ruchu, Jihočeské letiště České Budějovice nebo IDS Jihočeského kraje.

Jsme rádi, že můžeme představit novou vizuální identitu Jihočeského kraje, která je moderní, jednoduchá a svěží. Hledali jsme něco, co každý zná, co každý už někdy viděl a dokáže si to s naším krajem spojit. Můžeme se pyšnit krásnou přírodou a s ní souvisejícím turismem. Velká spousta lidí k nám na dovolenou nebo výlety jezdí a spoustu Jihočechů cestovní ruch živí. Proto nám celé logo, do kterého je zakomponován špendlík na mapě, připadá jako velmi jednoduchá a logická varianta upozornění na náš kraj,” řekl hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.

Základ nové vizuální identity Jihočeského kraje tvoří na míru vytvořené písmo Ema, pojmenované po Emě Destinnové, v kombinaci s autorským pinem. Výraznou stránkou vizuálního stylu je také barevnost, tedy svěží zelená barva v kombinaci s šedou, určenou pro institucionální polohu návrhu.

Návrh od Klára Kvízová Graphics v soutěži uspěl díky své jednoduchosti, výstižnosti, pozitivnímu nádechu a vhodné aplikovatelnosti v digitálním i tištěném prostředí. Velmi dobře splňuje zadání soutěže, a to budovat vztah k regionu, posunout vnímání kraje od „místa na dovolenou” k „místu k životu”, podpořit jeho konkurenceschopnost a oslovovat nejen obyvatele, ale i turisty a firmy.

Nový logotyp je tvořen názvem Jihočeský kraj a symbolem špendlíku, tzv. pinu, umístěného na konec textu. Stejný princip umístění špendlíku je pak propsán do názvů dalších organizací, celý koncept tak propojuje a je jeho nosným grafickým prvkem. Pro digitální potřeby je navržena zjednodušená verze symbolu „J“ spolu s pinem. „Dobře známá ikona špendlíku, pinu nebo místa je symbolem, který je díky používání v mapách a navigacích dobře srozumitelný. V našem návrhu znamená, že chceme takzvaně zůstávat v lokalitě, je místem pro označení polohy, v přeneseném významu domova, cestování, nebo cíle, či místa k životu,“ popsala Klára Kvízová z vítězného studia.

V dnešní době je vizuální identita základní součástí veřejné prezentace, doba se zrychluje a tenduje k rychlým jednoduchým a vzhledově výrazným sdělením. S nárůstem digitálních médií a sociálních sítí je rovněž důležité mít logo, které se snadno adaptuje na různé formáty - od webových stránek po mobilní aplikace a sociální média a jeho používání musí být jednoduché a srozumitelné. Věřím, že všeobecně známá značka polohy na mapě v kombinaci s unikátním písmem, vytvořeným na míru vizuálního stylu Jihočeského kraje, bude velmi dobře prezentovat Jihočeský kraj, a ještě více ho zviditelní,“ okomentoval nový logotyp Lukáš Glaser, ředitel Krajského úřadu Jihočeského kraje.

Dosavadní logo Jihočeského kraje navrhla v roce 2009 grafická designérka Helena Jiskrová. Logo je založeno na prolnutých křivkách, které asociují gotickou kružbu a připomínají umělecké památky. S nástupem digitalizace většiny procesů zástupci krajského úřadu začali narážet na jeho limity a vyvstala potřeba přijít s uceleným vizuálním stylem, který bude Jihočeský kraj a přidružené subjekty prezentovat nadčasovým a sebevědomým způsobem.

První fáze implementace nové vizuální identity se bude týkat především výstupů pro Krajský úřad Jihočeského kraje a Jihočeskou centrálu cestovního ruchu. Další fáze by měla zahrnout také Jihočeské letiště České Budějovice a IDS Jihočeského kraje.

Souběžně s novým stylem bude kraj ke své komunikaci i nadále využívat oficiální symboly, tedy znak, a to především v úředních záležitostech.

O soutěži

Soutěž byla vyhlášena jako dvoufázová a bylo do ní vyzváno šest účastníků. Ti se umístili v následujícím pořadí:

1. místo Klára Kvízová Graphics

2. místo Jakub Gruber a Jakub Korouš,

3. místo Studio Colmo

Dále se soutěže zúčastnili grafičtí designéři a studia: Kolargrafik Studio a Jakub Dudáček, Lemon Design, Vaněk Studio.

Všichni účastníci obdrželi skicovné a vítězné studio pak zakázku na dopracování návrhu, implementaci finálního konceptu a vytvoření grafického manuálu vizuální identity Jihočeského kraje.

Porota soutěže

Nezávislá část poroty:

·       Jiří Karásek – grafický designér, studio Marvil,

·       Kateřina Přidalová – teoretička designu, lektorka a novinářka,

·       Lukáš Müller – grafický designér, studio Toman Design.

 

Závislá část poroty:

·       Lukáš Glaser – ředitel Krajského úřadu Jihočeského kraje,

·       Petr Hornát – vedoucí Odboru regionálního rozvoje, územního plánování a stavebního řádu, Krajský úřad Jihočeského kraje.

Vítězný návrh najdete na odkazu ZDE.

Soubory ke stažení