Česká republika musí v oblasti cestovního ruchu zabrat, sousedé nám ubíhají mílovými kroky “Na čem nám ujíždějí sousedé” bylo tématem 8. ročníku největší konference cestovního ruchu v České republice Travelcon 2024. Z vystoupení zahraničních řečníků vyplývá zásadní - cestovní ruch v ČR potřebuje funkční systém a financování, okolní státy jsou v tomto směru napřed. Na konferenci se sešel rekordní počet účastníků, příští ročník už má stanovený termín.
Jedním z hlavních témat letošní konference, na které se sešel rekordní počet 457 účastníků, bylo především porovnání cestovního ruchu v ČR s okolními státy. Na podiu vystoupili zástupci z Německa, Rakouska, Polska i Slovenska, kteří prezentovali svůj přístup k cestovnímu ruchu a na něj navázané aktivity. Byť byly příklady z jednotlivých zemí rozdílné, pojil je jeden souhrnný základ - celostátní funkční systém řízení a financování cestovního ruchu. “Naši sousedé přistupují k cestovnímu ruchu jako k průmyslovému odvětví a snaží se plně využívat jeho potenciál. Ať se jedná o propagaci cestovního ruchu, jeho řízení, budování infrastruktury nebo pořádání velkých akcí, vždy je to podloženo systémem financování a funkční legislativou v dané zemi. Tyto podmínky v okolních státech pomáhají tamnímu cestovnímu ruchu rychle se rozvíjet a my jen sledujeme, jak nám sousedé utíkají mílovými kroky,” říká ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Petr Soukup.
Řeč je například o systému financování cestovního ruchu vyplývající ze zákona, tak jak k této problematice přistupují například v Rakousku. Slovenský přístup na konferenci pak prezentoval Tomáš Ondrčka, generální ředitel sekce cestovního ruchu na nově vzniklém Ministerstvu cestovného ruchu a športu spolu s Judit Šipekiovou z národní agentury na podporu cestovního ruchu Slovakia Travel. Slovensko nejen že v letošním roce založilo ministerstvo cestovního ruchu, ale zároveň po období Covidu navýšilo rozpočet agentury Slovakia Travel ze 14 milionů euro v roce 2021 na 26 milionů eur (cca 650 mil. Kč.) v letech 2023 i 2024. Pro porovnání rozpočet agentury CzechTourism pro rok 2024 je 400 milionů Kč (430 mil. Kč ještě v roce 2021). Slováci pochopili důležitost tohoto odvětví a přistupují k němu jako k investici, která má dobrou návratnost. I proto reklama na Slovensko v současnosti vyplňuje reklamní prostor v Evropě napříč různými kanály včetně televize. “Problematiku chybějícího systému financování cestovního ruchu v ČR jsme na Travelconu probírali již před dvěma lety. Od té doby se na státní úrovni příliš nestalo, například vznik zákona o cestovním ruchu po vzoru Rakouska iniciujeme již řadu let, ale výhledově se ho dle MMR nedočkáme dříve než v roce 2035. Zatímco v ČR se o cestovním ruchu bavíme, sousedé z jeho rozvoje čile profitují,” dodává Marie Chadimová, koordinátorka konference Travelcon.
O tom, že cestovní ruch a podpora rozvoje s ním spojené infrastruktury je důležitou investicí také pro Jihočeský kraj, byla vůbec první přednáška čtvrtečního programu. Kromě ředitele JCCR Petra Soukupa se jí zúčastnil vedoucí odboru regionálního rozvoje Jihočeského kraje Petr Hornát a ředitel destinační společnosti Tomáš Polanský, který dodává: “Udržitelný cestovní ruch je pro jižní Čechy důležitý. U nás na Budějovicku se ho snažíme vnímat jako průmyslové odvětví, které přináší do regionu nemalé finanční prostředky a zaměstnanost. Příjmy z cestovního ruchu za rok 2023 činily v Jihočeském kraji 11,6 miliardy korun a z toho 2 miliardy připadly jen na turistickou oblast Budějovicko. Udržitelnost pak chápeme v rovnováze mezi turisty a místními obyvateli a v přínosu, který toto odvětví pro místní komunitu má. Cestovní ruch nám například pomáhá realizovat a provozovat investice, které následně využívají i místní obyvatelé, ale bez cestovního ruchu by se je jen těžko podařilo financovat. Zároveň nám cestovní ruch nesmí zničit unikátnost našeho regionu” Do budoucna se chce kraj i město České Budějovice zaměřovat na kongresovou turistiku či firemní a sportovní akce. Tento segment takzvaného MICE turismu je přínosný v období mimo hlavní sezonu a pomáhá rozložit ekonomický efekt cestovního ruchu do celého roku.
Konference přinesla také témata z oblasti marketingu a současných technologií. Se svými příspěvky vystoupil například Andy Sitta ze Seznam Brand Studio nebo Dominika Ratajová z projektu Sítě v malíčku. Účastníci se mohli zapojit také do několika workshopů nebo navázat kontakt s partnery z oblasti technologií a služeb, kteří měli své stánky ve foyer. Během konference vzniklo 10 dílů Travelcon podcastu s vybranými hosty, který bude v nejbližších dnech dostupný na kanálech Jižní Čechy a podcastových platformách. V průběhu dvou konferenčních dnů se vypilo celkem 155 litrů výběrové kávy. Úspěch měl také retro stánek s ikonickým budějckým pikadorem doplněným o pivo z národního pivovaru Budějovický Budvar, který je partnerem konference. Akce se konala na Výstavišti České Budějovice ve zrekonstruovaném Národním pavilonu Z, který je součástí budějovické infrastruktury pro kongresovou turistiku. Stejně jako v předchozích letech byla partnerem akce agentura CzechTourism s Institutem turismu. Příští ročník odborné konference Travelcon má již stanovené pevné datum 10. - 11. dubna 2025. Veškeré informace budou dostupné na www.travelcon.cz.